Arkadspel
Om spelet Pacman
Spelet är alltså ett arkadspel från början som tillverkades i Japan i början av 1980-talet, det var en succé redan från början och är idag en levande legend i spelvärlden. Det har aldrig varit klassat som våldsamt och man har alltid ansett att det passar båda könen lika bra. År 2010 var det 30-års jubileum för Pacman och sökmotorn Google firade det genom att byta ut sin logga på födelsedagen till ett Pacmanspel som man till och med kunde spela.
Spelet Pacman är ett labyrintspel och den som spelar styr karaktären som heter Pacman. Karaktären man spelar består av en liten gul cirkel med mun, man ska äta piller och bonusar som består av frukter. När man ätit upp alla piller med hjälp av Pacman så har man vunnit en spelnivå, pillren är utspridda i hela labyrinten. För att försvåra spelet finns det fyra stycken monster som är ute efter att äta upp Pacman och de följer efter honom i labyrinten. De ser ut som spöken och finns i färgerna blått, rosa, rött och orange. När man spelar finns det även större piller som pulserar, äter man ett sådant med sin Pacman så blir alla monster mörkblå och de går att äta under en liten tid. Pacman är alltid lite snabbare än monstren men medan man äter är han lika snabb och de kan därför ta in på honom. Det är ett roligt spel som fortfarande håller och är fortfarande väldigt populärt.
Om spelet Space Invaders
Ett av de mest berömda arkadspelen genom tiderna är även detta spel, Space Invaders, varianter på detta spel finner man även bland enklare datorspel. Space Invaders kom så tidigt som 1978 och var programmerat av en japansk spelutvecklare som heter Tomohiro Nishikado.
När man spelar Space Invaders går det till så att man styr en kanon som finns längst ner på skärmen och som går att föra fram och tillbaka i sidled. Från den övre delen av skärmen kommer under spelet små rymdmonster som man med hjälp av rymdskeppet ska skjuta ned. Det är dessa som heter Space Invaders, de flyger i formation samtidigt som de flyttar sig i sidled på skärmen och kommer ner emot rymdskeppet. Målet är att skjuta ned alla de fientliga rymdmonstren innan något av dem kommer ner till skärmens botten. Eftersom att de blir snabbare ju fler man skjutit ökar svårighetsgraden. I en del varianter kan fienden skjuta mot en och i vissa varianter kan man som spelare ta skydd bakom hus.
En sak som är ganska roligt är att det finns ett rykte som säger att anledningen till att fienden blir snabbare ju fler man skjuter ner är egentligen ett fel i spelet. Det består i att de ursprungliga spelmaskinerna egentligen inte hade nog med kraft i sina processorer för att flytta alla fiendemonster i full hastighet. Men då när de försvinner ett efter ett så blir det programmerade klockcykler över för de resterande fienderna som då alltså, rör sig snabbare.